Sunday, December 11, 2011

Apa salahnya Chua Soi Lek bercakap tentang hudud?

Kini di Malaysia isu hudud sudah jadi public issue atau isu awam; bukan lagi isu orang Islam saja. Oleh itu, kita tidak harus menghalang orang bukan Islam daripada turut membincangkan isu ini.

Mungkin ada orang bukan Islam, seperti Chua Soi Lek yang telah memberi pendapat yang salah. Tapi saya kira beliau juga berhak memberi pendapat, dan tidak harus dianggap telah menghina Islam.

Dalam hal ini orang Islam sepatutnya berfikiran terbuka; bukan berfikiran sempit dan tertutup. Biarlah orang bukan Islam bercakap tentang Islam, seperti kita juga ingin bercakap tentang agama lain.

Sekiranya pendapat mereka salah, sepatutnya kita mampu memberi penjelasan dan berhujah dengan mereka, bukan meminta mereka menutup mulut dan meminta maaf dengan alasan mereka telah menghina Islam.

Sekiranya orang Islam tidak mampu memberi penjelasan dan berhujah dengan mereka, nampak sangat orang Islam yang lemah dan bodoh.

Dalam dalam hal ini, saya teringat isu orang Islam di Malaysia tidak membenarkan orang Kristian menggunakan kalimah Allah, sedangkan orang Kristian di negara lain, di Indonesia dan di Tengah misalnya, sudah lama menggunakan kalimah itu dan tidak ada apa-apa masalah.

Jadi dalam hal ini nampak benar orang Islam di Malaysia berfikiran sempit dan tertutup; sesuatu yang tidak wajar dan memalukan.

No comments:

Post a Comment