Friday, January 6, 2012

Perhimpunan 901 masih tetap haram?

Sebelum pihak polis membenarkan penyokong-penyokong Anwar Ibrahim mengadakan perhimpunan pada 9 Januari 2012 nanti, tokoh-tokoh agama pro-pemerinah, termasuk seorang ulama muda UMNO awal-awal lagi mengeluarkan "fatwa" perhimpunan itu adalah "haram".

Bahkan pihak JAKIM telah mengeluarkan khutbah Jumaat yang bernada demikian, dengan tujuan menghalang orang ramai dari menyertai perhimpunan itu.

Sikap tokoh-tokoh agama ini tidaklah menghairankan. Dalam sejarah Islam yang panjang, memang selalu terdapat ulama pro-pemerintah yang menggunakan agama atau memperalatkan agama sebagai tanda sokongan mereka terhadap pemerintah.

Akan tetapi, mereka agaknya terlupa bahawa pihak pemerintah baru saja meluluskan rang undang-undang yang membolehkan rakyat mengadakan perhimpunan secara aman.

Nah, sekarang apabila pihak pihak polis agaknya terpaksa mematuhi undang-undang tersebut dan membenarkan penyokong Anwar mengadakan perhimpunan secara aman, di mana pulak tokoh-tokoh agama itu hendak meletakkan fatwa mereka?

No comments:

Post a Comment