Tuesday, January 24, 2012

Anwar lebih budiman

Saya tidak tahu berapa ramai kawan dan sahabat yang telah meninggalkan Anwar Ibrahim.

Sebahagian kawan dan sahabatnya itu bukan saja telah meninggalkannya, tetapi juga telah mengkhianatinya. Mereka telah menikam Anwar bukan saja dari belakang, tapi juga dari hadapan!

Baharu-baharu ini apabila Anwar menyaman Utusan Melayu kerana dituduh telah memfitnahnya berhubung isu moral, beberapa orang bekas kawan dan sahabatnya itu secara tiba-tiba menyatakan kehairanan mengapa Anwar tidak menyaman mereka.

Malah mereka mencabar Anwar supaya menyaman mereka dan bukannya pihak lain kerana telah mendedahkan isu moral ketua pembangkang itu.

Mereka dengan bangga menyatakan bahawa merekalah antara yang terawal mendedahkan persoalan moral dan akhlak Anwar secara terang-terangan kepada umum.

Saya tentu tidak tahu mengapa Anwar tidak menyaman mereka. Akan tetapi, saya kira Anwar lebih budiman kerana tidak mengkhianati bekas kawan dan sahabatnya.

Sebaliknya bekas kawan dan sahabatnya itu, yang kini telah masuk UMNO atau berbaik-baik dengan UMNO, dan mungkin telah mendapat manfaat dari penglibatan mereka dengan UMNO, ialah bekas kawan dan sahabat yang tidak setia dan tidak wajar dihormati.

No comments:

Post a Comment