Wednesday, January 4, 2012

Gardenia vs Massimo = Melayu vs Cina?



Pada masa yang lalu saya sering juga membeli roti Gardenia, walaupun harganya lebih mahal sedikit, kerana rasanya bagi saya memang lebih enak daripada roti lain.






Baru-baru ini di kedai-kedai runcit tempat saya berbelanja muncul satu roti baru: Massimo. Harganya lebih murah sedikit daripada Gardenia, kerana kebetulan ada promosi. Jadi saya tentu membeli roti yang lebih murah ini.


Saya tidak jangka pada mulanya kelahiran roti baru ini adalah untuk menandingi roti Gardenia.


Pertandingan tentu tidak salah. Dengan adanya dua jenis roti ini pengguna boleh memilih roti mana yang lebih murah.


Malangnya di sebalik pertandingan dua jenis roti ini, rupanya terdapat isu perkauman yang tidak sihat. Nampaknya isu perkauman bukan saja ada dalam politik, tapi juga dalam perniagaan roti!


Sebabnya roti Gardenia dikaitkan dengan taukeh dan syarikat Melayu, manakala roti Massimo dikaitkan dengan taukeh dan syarikat Cina.


Di kalangan orang Cina dikatakan sudah lama dilancarkan kempen supaya orang-orang Cina memulaukan roti Gardenia.


Isu perkauman seperti ini tentunya tidak dapat dielakkan, kerana Malaysia memang negara berbilang kaum, dan faham perkauman bukan semakin berkurang, tetapi semakin meningkat.


Dengan itu, Gardenia tentunya hanya akan dapat bertahan jika sanggup berperang dari segi harga dan mutu rotinya.






No comments:

Post a Comment