Friday, November 25, 2011

Pembangunan mengikut kehendak Islam

Memang dijangka Muhyiddin akan menyokong sikap orang UMNO Kedah yang menentang rancangan kerajaan Kedah untuk meruntuhkan Madrasah Salihiah yang juga sebuah surau di Alor Setar untuk membolehkan sebuah kompleks beli belah dibina di atas tapak surau tersebut.

Akan tetapi, asas sokongan Muhyiddin boleh dikatakan agak naif. Katanya PAS lebih pentingkan ekonomi berbanding Islam.

Sebenarnya soal PAS lebih pentingkan ekonomi berbanding Islam tidak berbangkit, kerana di bahagian bawah kompleks beli belah itu nanti akan dibina surau baru yang tentunya lebih besar dan lebih cantik.

Jadi kalau sekadar hendakkan surau sebagai simbol syiar Islam, simbol itu tidak hilang, malah akan terus wujud dengan lebih mantap.

Sebaliknya pembinaan kompleks beli belah itu adalah satu aspek pembangunan ekonomi yang memang dituntut oleh Islam.

Jadi dengan membina semula surau itu bersama-sama dengan pembinaan kompleks beli belah yang berkenaan, kerajaan Kedah sebenarnya memberi tumpuan yang sama penting kepada pembangunan syiar Islam dan pembanguan ekonomi. Dan ini adalah pembangunan yang seimbang, yang selaras dengan kehendak Islam.

Sayang sekali rancangan pembangunan yang baik ini ditentang semata-mata kerana sentimen politik kepartian. Dan yang akan rugi tidak lain daripada orang Islam sendiri.

No comments:

Post a Comment