Sunday, November 13, 2011

KJ dan pindaan AUKU



Agak menarik juga ketika ramai pemimpin kanan UMNO, sesetengah Naib Canselor, malah sesetengah pemimpin pelajar tidak bersetuju dengan pindaan AUKU, Khairi Jamaluddin (KJ), Ketua Pemuda UMNO Malaysia bersetuju pula dengan pindaan tersebut.

Antara alasan KJ ialah AUKU itu bukan saja menghalang mahasiswa menyokong parti pembangkang, malah menghalang mereka juga menyokong UMNO.

Ini pandangan dari sudut kepentingan UMNO. Tak apalah, beliau Ketua Pemuda UMNO, dan tentu tidak salah beliau berpendapat begitu.

Bagaimanapun, alasan beliau yang lain juga menarik apabila beliau mengatakan bahawa walaupun AUKU dipinda, mahasiswa tetap akan menumpukan perhatian kepada pelajaran, malah akan menyebabkan mahasiswa berfikiran lebih matang.

Pengalaman beliau sebagai mahasiswa yang aktif dalam politik ketika belajar di luar negeri juga tidak menunjukkan bahawa beliau telah mengabaikan pelajaran dan gagal dalam pelajaran.

Lagipun KJ mengatakan mahasiswa yang berminat dengan politik mungkin tidak ramai. Jadi tidak ada apa-apa yang harus dibimbangkan.

Saya harap pendapat KJ ini boleh membuka mata pelbagai pihak yang tidak yakin dengan kematangan mahasiswa, dan hanya melihat aspek negatif dari pindaan terhadap AUKU.

No comments:

Post a Comment