Saturday, July 24, 2010

Orang Melayu boleh bersatu melalui PAS

Saya rasa orang-orang yang sekarang beria-ia mahu UMNO bekerjasama dengan PAS, seperti Mufti Perak, Tan Sri Harussani dan sesetengah pemimpin GAPENA, seperti Dato' Ab.Latif Bakar ialah orang-orang yang sayangkan UMNO dan tidak mahu UMNO kehilangan kuasa.

Mereka mungkin masih dipengaruhi persepsi lama bahawa UMNO itu Melayu dan Melayu itu UMNO. Jadi bagi mereka, kalau UMNO kehilangan kuasa, maka bererti orang Melayu juga kehilangan kuasa.

Orang-orang ini barangkali tidak boleh menerima bahawa PAS juga adalah parti Melayu dan boleh menjadi alternatif kepada UMNO.

Saya berpegang pada pendapat kedua, bahawa PAS boleh menjadi alternatif kepada UMNO. Dan PAS juga boleh menjadi pemerintah, menggantikan tempat UMNO, walaupun tentunya mesti bekerjsama dengan PKR dan DAP.

Oleh yang demikian, jika orang Melayu hendak bersatu dan hendak mengekalkan kuasa politik orang Melayu, saya kira tidak semestinya UMNO mesti bekerjasama dengan PAS.

Orang Melayu sebenarnya boleh juga bersatu kalau majoriti daripada mereka menyokong PAS dan menolak UMNO.

Sekiranya majoriti orang Melayu sudah menyokong PAS dan PAS menjadi parti yang mempunyai suara majoriti dalam Pakatan Rakyat, bererti orang Melayu masih mempunyai kuasa politik, dan kuasa politik orang Melayu tidaklah hilang.

Jadi apa perlunya PAS bekerjasama dengan UMNO?

Biarlah UMO dan PAS berlawan dalam pilihan raya yang akan datang. Parti yang mendapat sokongan majoriti orang Melayu, sama ada UMNO atau PAS, parti itulah yang akan mewakili orang Melayu dan menjadi pemegang kuasa politik orang Melayu.

No comments:

Post a Comment