Thursday, October 1, 2009

Hassan Ali : Hanya madah berhelah?

Harakah hari ini (2-4 Oktober 2009) menyiarkan kenyataan Hassan Ali tentang kontroversi yang timbul akibat kritikannya secara terbuka terhadap Selcat.

Nampaknya beliau cuba berhelah. Katanya, "Saya bukan mengkritik, tetapi mencadangkan. Saya mencadangkan supaya tatacara siasatan itu dibuat secara lebih berhemah, berakhlak dan lebih mesra. Apa salahnya, itu saja".

Salahnya ialah "cadangan" beliau itu dinyatakan secara terbuka, dan dimanipulasi pula oleh akhbar arus perdana yang memang mempunyai agenda untuk menghancurkan Pakatan Rakyat.

Apabila "cadangan" itu dinyatakan secara terbuka, yang lebih terserlah kepada umum ialah beliau sebenarnya telah mengkritik Selcat, di samping cuba menonjolkan dirinya sebagai hero!

Sekiranya beliau ingin mengemukakan "cadangan", tidak bolehkah cadangan itu dikemukakan secara langsung dalam mesyuarat EXCO atau mesyuarat lain, tanpa dihebohkan kepada umum terlebih dahulu?

Hassan Ali kini mungkin sedar, atau saya harap beliau sedar, bahawa tindakannya mengemukakan "cadangan" itu secara terbuka telah menimbulkan kontroversi dan perbalahan antara beliau dengan ahli EXCO yang lain, malah dengan pemimpin PAS yang lain.

Maka yang nampak kepada umum kini ialah di kalangan pemimpin PR di Selangor memang tidak ada perpaduan dan kata sepakat, hanya mementingkan agenda masing-masing , dan "bergaduh" tak habis-habis.

Adakah rakyat akan terus menyokong parti dan kerajaan yang kelihatan selalu berkonflik seperti ini?

Sebenarnya sebelum ini sudah beberapa kali Hasan Ali mengeluarkan kenyataan yang membayangkan bahawa beliau berlagak sebagai hero (termasuk dalam isu arak, misalnya), tetapi salah tempat, dan hanya menimbulkan kontroversi.

Sekarang beliau cuba berhelah pula, setelah tindakannya menimbulkan kontroversi. Adakah sesiapa yang mahu percaya dengan madah berhelah beliau itu?

No comments:

Post a Comment