Friday, October 9, 2009

ABIM: pondan berlagak hero?

Mungkin banyak pihak yang tidak bersetuju dengan sikap dan pendirian Sister's in Islam (SIS) yang tidak mahu undang-undang syariah dijadikan sebagai sebahagian daripada undang-undang negara.

Di luar negara, misalnya di Indonesia, hal ini adalah perkara biasa saja. Banyak pihak di sana yang berpendirian demikian. Hanya di negara kita agaknya banyak yang menganggap hal itu sebagai terlalu pelik dan luar biasa.

Pihak yang tidak bersetuju undang-undang syariah itu dijadikan undang-undang negara tentu ada alasan dan hujahnya. Adakah mereka mempunyai alasan dan hujah yang kuat?

Kalau alasan dan hujah mereka tidak kuat, mengapa takut? Mengapa perlu buat berbelas laporan polis seperti yang dilakukan oleh ABIM? Balaslah alasan dan hujah mereka dengan alasan dan hujah yang lebih kuat.

Selama ini kita membayangkan ABIM adalah sebuah pertubuhan intelektual, kerana pemimpinnya banyak terdiri daripada pensyarah universiti. Alangkah bagusnya jika ABIM menentang SIS dengan hujah intelektual juga, bukan membuat laporan polis.

Mungkin dengan membuat laporan polis, malah berbelas laporan polis, ABIM ingin menonjolkan dirinya sebagai hero yang membela undang-undang syariah dan mahu undang-undang syariah terus dijadikan sebahagian daripada undang-undang negara seperti yang ada sekarang.

Akan tetapi, ini menunjukkan ABIM tidak mampu berhujah secara intelektual, dan memilih jalan mudah dengan meminta polis mengambil tindakan.

Ini saya rasa sikap seorang pondan; bukan sikap seorang intelektual.

Dalam hal ini SIS mungkin lebih layak dianggap sebagai hero, kerana mereka berani dan berdiri di atas landasan intelektual.

2 comments:

  1. salam. berkunjunglah ke blog saya kalau ada kelapangan.terima kasih. http://thekedaihitamputih.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Sdr.Kedai Hitam Putih,

    Terima kasih kerana berkunjung ke blog saya. Saya sudah melihat blog sdr.

    ReplyDelete