Wednesday, September 2, 2009

Isu kuil: hormatilah hak minoriti

Nampaknya di kalangan orang yang tidak bersetuju kuil Hindu dibina di Seksyen 23, Shah Alam, dari orang biasa hingga menteri, alasan mereka tidak bersetuju hanya satu: majoriti penduduk kawasan itu terdiri daripada orang Melayu/Islam.

Implikasi dari pendirian mereka ini ialah orang India/Hindu sebagai golongan minoriti tidaklah berhak mendirikan dan mempunyai rumah ibadat mereka sendiri di kawasan itu.

Kalau hanya itu alasan mereka, saya tidak melihat kewajarannya orang-orang Melayu/Islam yang berkenaan bermati-matian mempertahankan pendirian mereka.

Dalam sebuah masyarakat plural seperti Malaysia, saya kira tidaklah wajar golongan majoriti menafikan hak golongan minoriti.

Pendirian mereka jelas tidak selaras dengan semangat perlembagaan yang melindungi hak dan kepentingan golongan minoriti, dan yang lebih penting lagi tidak selaras dengan ajaran Islam yang mengajar kita supaya bertolerensi kepada orang bukan Islam.

Sekiranya anggapan bahawa golongan minoriti tidak berhak mempunyai rumah ibadat sendiri di kawasan majoriti itu menjadi satu prinsip dan amalan, apa yang akan berlaku pada masa hadapan jika orang Melayu pula menjadi golongan minoriti di sesuatu kawasan perumahan?

Sebagaimana yang kita sedia maklum, kebanyakan kawasan perumahan di kawasan bandar adalah kawasan campuran Melayu dan bukan Melayu, dan di kebanyakan kawasan orang Melayu bukanlah golongan majoriti.

Akan tetapi, oleh kerana sebelum ini soal majoriti-minoriti ini tidak dipermasalahkan, banyak juga kawasan perumahan yang mempunyai rumah ibadat untuk orang Islam (surau atau masjid), walaupn orang Islam di kawasan itu merupakan golongan minoriti.

Pembinaan rumah ibadat Islam di kawasan majoriti bukan Islam itu mungkin dapat dipertahankan kerana agama Islam ialah agama rasmi negara ini.

Akan tetapi, berdasarkan prinsip keadilan, orang bukan Islam pula sepatutnya dibenarkan mendirikan rumah ibadat mereka sendiri di kawasan yang mereka bukan golongan majoriti.

Kewujudan rumah ibadat bukan Islam (kuil dalam konteks ini) di kawasan majoriti Islam tentu tidak menghalang orang Islam di kawasan itu mengamalkan agama mereka. Jadi mengapakah ada orang Islam yang anti sangat golongan minoriti bukan Islam mendirikan rumah ibadat di tempat itu?

Dalam hal ini saya tidak melihat kewajarannya orang Melayu/Islam dan orang-orang yang mendalangi tindakan mereka itu menyeret Sultan supaya campur tangan dalam isu pembinaan kuil ini.

Sekiranya campur tangan Sultan itu akan menyebabkan kuil itu tidak jadi didirikan di kawasan yang telah dirancangkan, tidaklah nanti Sultan di lihat sebagai berpihak dan tidak lagi menjadi payung bagi semua rakyat?

Jika hal yang demikian berlaku, tidakkah nanti peranan raja dan institusi raja akan dipertikaikan oleh pihak-pihak tertentu, khasnya oleh golongan minoriti yang tidak berpuas hati?

Dalam keadaan yang demikian, jika hal itu berlaku, adalah jelas bahawa institusi raja tidak lagi dihormati, kerana tindak tanduk orang Melayu/Islam sendiri, yang kononnya mahu mempertahankan kewujudan institusi raja!

1 comment:

  1. depa halang sebab kat situ dah banyak kuil yg berdekatan la..

    ReplyDelete