Sunday, September 6, 2009

Anwar takut?

Saya tidak tahu sebab sebenar Anwar mengambil pelbagai langkah untuk menangguhkan perbicaraan ke atasnya, sama ada kerana takut (sebagaimana yang dibayangkan oleh Chandra Muzaffar, Utusan Malaysia 7 September 2009) atau kerana sebab-sebab lain.

Akan tetapi, banyak juga orang yang berpendapat bahawa tuduhan liwat yang dihadapkan ke atas Anwar adalah sesuatu yang diada-adakan, dan mungkin merupakan konspirasi politik kedua untuk mematikan hayat politik beliau.

Golongan ini berpendapat tuduhan liwat ke atas Anwar adalah tidak munasabah, kerana Saiful yang berusia 23 tahun adalah seorang muda yang kuat dan gagah. Bagaimana mungkin seorang muda yang masih kuat dan gagah seperti itu boleh membiarkan dirinya diliwat oleh orang tua seperti Anwar?

Tuduhan liwat ke atas Anwar mungkin tidak dipercayai oleh banyak orang Melayu dan bukan Melayu. Sebab itulah Anwar masih disanjung sebagai pemimpin yang berwibawa.

Dan sebab itulah dalam pilihan kecil Permatang Pasir baru-baru ini, calon PR (dari PAS) terus menang, walaupun tidak lama sebelum itu Muhyiddin mengecap Anwar sebagai "pengkhianat bangsa Melayu."

Tuduhan Muhyiddin agaknya hanya "diaminkan" oleh para pengampu UMNO, tapi tidak oleh kebanyakan orang Melayu dan orang-orang bukan Melayu di negara ini.

Oleh itu sebagai orang yang teraniaya, tidak ada salahnya Anwar mencari jalan untuk melepaskan diri dari penganiayaan itu.

No comments:

Post a Comment