Tuesday, August 18, 2009

Orang Melayu wajar bertimbang rasa

Syabas diucapkan kepada kerajaan Selangor yang telah mengambil keputusan untuk terus membina sebuah kuil Hindu yang baru di Seksyen 23 Shah Alam.

Saya kira ini adalah dasar yang adil dan munasabah untuk golongan minoriti (India) yang wajar diberi hak untuk mempunyai rumah ibadat mereka sendiri, dan kepada golongan majoriti (Melayu) yang sudah lama mempunyai tempat ibadat mereka sendiri di tempat itu.

Pembinaan kuil itu sebenarnya tidak mendatangkan apa-apa kerugian kepada orang Melayu di kawasan itu, sekiranya mereka bertimbang rasa dan tidak mementingkan diri sendiri.

Memang orang Melayu di tempat itu merupakan golongan majoriti Akan tetapi, adakah kerana itu mereka berhak menafikan hak golongan minoriti?

Orang Melayu yang merupakan golongsn majoriti di tempat itu sebenarnya menentang pembinaan kuil itu kerana sentimen saja, di samping barangkali kerana telah diperalatkan oleh pemimpin dan orang-orang UMNO yang sekarang ingin merampas Selangor dari tangan Pakatan Rakyat (PR).

Jadi isu utama sekarang ialah isu politik; bukan lagi isu agama.

Jika orang Melayu di kawasan itu mahu terus menentang pembinaan kuil itu, maka merekalah nampaknya yang merupakan golongan pelampau yang mementingkan diri sendiri dan tidak bertimbang rasa, di samping barangkali diperalatkan oleh UMNO.

No comments:

Post a Comment