Saturday, November 7, 2009

Isu Wahabi hanya isu remeh?

Kira-kira 50 tahun yang lalu, ketika saya masih muda , saya biasa mendengar penduduk Kg. Simpang Tiga, Jeram , Kuala Selangor yang tidak jauh dari kampung saya, Bukit Kuching, tidak membaca usalli ketika sembahyang, tidak mengadakan kenduri aruah dan tidak membacakan talqin kepada mayat yang akan dikebumikan.

Penduduk kampung itu digelar sebagai "kaum muda". Mereka dikatakan membaca quran tulisan rumi (tentunya kitab tafsir quran) yang berasal dari Indonesia, dan ulamak yang jadi rujukan mereka adalah seorang ulama Indonesia juga yang bernama Hasan Bandung.

Bagaimanapun, pada masa itu amalan agama yang agak berbeza dari amalan biasa penduduk kampung saya itu (yang agaknya dianggap sebagai kaum tua) tidaklah begitu menarik perhatian saya.

Amalan agama penduduk Kg. Simpang Tiga yang agak berbeza, yang tidak disetujui oleh penduduk kebanyakan kampung lain itupun agaknya lenyap secara beransur-ansur dengan kematian orang-orang tua di kampung itu. Jadi pada akhirnya amalan kaum tua jugalah yang menang.

Pada masa itu orang kaum muda itu tidak digelar sebagai Wahabi. Mungkin istilah Wahabi kurang popular pada masa itu, khasnya di kawasan itu.

Kini isu sembahyang tanpa usalli, tidak mengadakan kenduri aruah, tidak mentalqinkan mayat dan isu lain yang berkaitan timbul kembali. Istilah yang digunakan kini untuk merujuk orang-orang yang mengamalkan amalan agama yang agak berbeza itu bukan kaum muda, tapi Wahabi.

Maka sebagaimana lima puluh yang lalu, banyaklah orang yang tidak bersetuju dengan amalan Wahabi itu. Mereka mahu meneruskan amalan lama seperti yang jadi amalan bertahun-tahun, dengan alasan tidak mahu masyarakat berpecah belah.

Bagaimanapun, sama ada orang yang mengamalkan amalan agama yang agak berbeza itu dipanggil kaum muda atau Wahabi, pada saya isunya masih sama: kita berbalah atau berkelahi tentang isu furuk atau ranting yang boleh dianggap sebagai isu remeh saja. Kita masih berbalah tentang isu remeh itu setelah kira-kira 50 tahun atau lebih berlalu.

Bagi saya inilah tanda kejumudan dan kebekuan pemikiran umat Islam di negara ini. Kita mahu Islam yang seragam dan tidak boleh menerima pembaharuan dan perubahan, di samping tidak boleh menerima perbezaan pendapat.

Akibatnya pemikiran umat Islam di negeri ini terus jumud dan beku. Tidak ada perbincangan tentang isu-isu baru yang lebih penting. Tidak muncul juga intelektual Islam yang berkalibar. Dan dengan itu, tidak adalah kemajuan dari segi pemikiran Islam.

.

No comments:

Post a Comment