Monday, November 9, 2009

Dr.Asri akan kelihatan "kerdil" jika menyertai politik

Saya kira Dr.Asri kelihatan "besar", terutamanya kerana selama ini beliau merupakan seorang ulama bebas dan tidak terikat dengan mana-mana parti politik.

Kedudukan beliau sama seperti Dr.Haron Din sebelum menyertai PAS secara aktif dan seperti Dr.Mashitah sebelum menyertai UMNO

Saya teringat pada tahun 1960-an dan 1970-an dahulu imej dan ketokohan Dr.Haron sebagai seorang tokoh agama, sebenarnya jauh lebih besar daripada sekarang, walaupun ketika itu beliau hanya merupakan seorang pensyarah biasa dan belum menjadi profesor di UKM.

Ditambah dengan peranan beliau sebagai seorang "bomoh" atau pengamal perubatan Islam, ketokohan beliau ketika itu memang sangat besar dan menonjol.

Beliau merupakan seorang ulama yang hebat dan mungkin paling dikenali di Malaysia.

Tapi apa sudah jadi selepas beliau bergerak aktif dalam PAS dan menjadi tokoh PAS?

Imej dan ketokohan beliau bukan bertambah besar, malah dengan cepat menjadi kecil, kerana beliau kini hanya merupakan salah seorang ulama PAS.

Yang menyanjung dan mengkagumi beliau, kalau ada, hanya orang PAS yang merupakan sebahagian daripada masyarakat Melayu. Orang UMNO mungkin sudah tidak lagi mengiktiraf beliau sebagai ulama.

Begitu juga Dr.Mashitah. Saya teringat betapa hebatnya beliau, walaupun ketika itu beliau hanya muncul di TV dan dikenali ramai melalui program TV, seperti Forum Perdana.

Tapi lihatlah apa yang berlaku setelah beliau menjadi orang UMNO dan menjadi Timbalan Menteri? Sebagai tokoh agama, beliau kelihatan begitu kerdil. Saya kira orang UMNO pun mungkin tidak lagi mengiktiraf beliau sebagai tokoh agama.

Jadi saya kira demikianlah yang akan berlaku jika Dr. Asri menyertai mana-mana parti politik; PAS atau UMNO.

Beliau mungkin akan lebih "bebas" berdakwah. Tapi beliau akan hanya diterima dan diiktiraf oleh "separuh" masyarakat Melayu, yang terdiri daripada penyokong UMNO atau penyokong PAS.

Sebagai ulama partisan beliau akan kelihatan "kerdil", dan tidak lagi besar dan hebat seperti sekarang.

Saya harap itu bukan pilihan Dr.Asri.

1 comment: