Sunday, February 12, 2012

PAS tidak ikut kehendak DAP

PAS sering dituduh oleh puak-puak UMNO sebagai takut kepada DAP dan sentiasa mengikut kehendak dan telunjuk DAP. Akan tetapi, dalam isu Hari Kekasih PAS nampaknya dapat menunjukkan bahawa ia ada pendirian sendiri, walaupun bertentangan dengan pendirian DAP.

Apabila Karpal Singh, Pengerusi Kebangsaan DAP menggesa PAS supaya menarik balik pendirian parti itu menentang Hari Kekasaih, Haji Hadi, Presiden PAS dengan tegas berkata semua pihak harus memahami pendirian PAS hanyalah untuk menjaga akhlak umat Islam di negara ini.

Menurutnya pendirian itu juga tidak melibatkan orang bukan Islam, malah PAS tidak mencampuri urusan orang bukan Islam dalam hal tersebut.

"Itu pendirian kita (PAS). Itu hak, tanggung jawab agama Islam. Pergaulan bebas di dalam Islam tidak boleh. Itu hak agama lain dan orang bukan Islam, yang kita hendak jaga orang Islam sahaja", kata Haji Hadi (Sinar Harian, 132/2012).

Malah Pemuda PAS menasihatkan Karpal Singh supaya belajar menghormati agama lain dan tidak memaksa masyarakat menerima pandangan peribadinya.

Timbalan Ketua Pemudanya Nik Abduh Nik Abdul Aziz berkata:

" Walaupun sudah berusia, Karpal Singh sepatutnya belajar hormati setiap agama di negara ini dan bukan hanya memaksa pandangan peribadinya ke atas orang lain" (Sinar Harian, 13/2/2012).

Pendirian yang diambil oleh PAS dalam isu Hari Kekasih ini dapat menunjukkan bahawa PAS tidak takut kepada DAP dan tidaklah sentiasa mengikut kehendak DAP sebagaimana yang ditohmahkan oleh puak-puak UMNO.

No comments:

Post a Comment