Thursday, February 9, 2012

Desak Anwar saman: kerja orang kurang kerja?

Biasanya orang yang kena fitnah berhak dan boleh menyaman orang yang memfitnahnya. Akan tetapi, terpulanglah kepada orang yang berkenaan sama ada mahu menyaman orang yang memfitnahnya itu atau tidak.

Bagaimanapun, dalam kes Anwar Ibrahim ada sedikit keanehan. Anwar tidak menyaman orang-orang tertentu yang telah memfitnahnya. Akan tetapi, ada pula orang lain yang mendesak Anwar supaya menyaman orang yang memfitnahnya.

Mereka bukan sekadar mendesak, malah melancarkan kempen mengutip tanda tangan pula untuk mengajak orang lain supaya sama-sama mendesak Anwar mengambil tindakan saman itu.

Saya kira tindakan orang-orang yang berkenaan bukan saja agak aneh, malah mungkin didorong oleh niat yang kurang baik, iaitu untuk melaga-lagakan Anwar dengan orang yang memfitnahnya dan sekaligus untuk "menghancurkan" Anwar.

Tindakan mereka itu sebenarnya bukan sesuatu yang perlu. Anwar sendiri tentu boleh mengambil tindakan yang bijaksana sama ada dia mahu menyaman orang yang memfitnahnya atau tidak.

Jadi saya anggap tindakan orang yang mendesak Anwar supaya mengambil tindakan saman itu hanyalah kerja orang-orang yang mungkin kurang kerja dan bukan didorong oleh niat yang baik.

No comments:

Post a Comment