Monday, October 5, 2009

"Fatwa politik" yang tidak boleh dipakai?

Di Malaysia barangkali belum menjadi kebiasaan orang bukan Islam menggunakan ayat-ayat Quran dalam ucapan dan tulisan mereka.

Oleh kerana belum menjadi kebiasaan, walaupun perkara itu dibolehkan, maka timbullah bermacam-macam "fatwa politik" yang "tidak membolehkannya".

Kebetulan baru-baru ini, orang bukan Islam yang menggunakan ayat Quran dalam ucapannya itu ialah N. Gobalakrishnan, Ahli Parlimen Padang Serai, dalam konteks kempen pilihan raya kecil Bagan Pinang.

Maka dua tiga muka Utusan Malaysia, hari ini (6 Oktober 2009) penuh dengan kenyataan pemimpin kerajaan dan ulama prokerajaan yang mempertikaikan hal tersebut.

Ada kenyataan dari Hishamuddin Tun Hussein, Jamil Khir Baharom, Harussani Zakaria dan Nooh Gadut. Semuanya memberi pelbagai alasan, tapi tidak pula berasaskan Quran dan hadis, mengapa seorang bukan Islam tidak boleh berucap menggunakan ayat-ayat Quran.

Jadi bagi saya semua ini adalah "fatwa politik" yang boleh pula dipertikaikan kebenarannya.

Pada dasarnya mereka semua menggunakan "alasan agama" untuk menghentam parti pembangkang dan mempertahankan kerajaan, dan bukan kerana penggunaan ayat Quran oleh orang bukan Islam itu tidak dibolehkan dari segi agama.

Mereka mempertikaikan penggunaan ayat Quran oleh orang bukan Islam, kerana Gobalakrishnan adalah seorang penyokong pembangkang dan mereka pula memang antipembangkang.

Bagaimana pula jika yang menggunakan ayat Quran itu orang bukan Islam yang merupakan pemimpin kerajaan atau penyokong kerajaan?

Mungkinkah ketika itu "fatwa politik" mereka membolehkannya pula?

No comments:

Post a Comment