Thursday, October 22, 2009

Bagan Pinang: Mengapa orang bukan Melayu meninggalkan PAS?

Saya rasa, semua orang, termasuk orang PAS yang berfikiran rasional dan berpijak kepada fakta tahu bahawa PAS memang tidak boleh menang dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang.

Dua faktor sudah cukup untuk menyokong hujah ini: pertama, faktor pengundi pos yang ramai dari kalangan tentera, dan kedua, populariti Isa Samad, calon BN yang merupakan anak tempatan dan bekas MB NS selama 22 tahun.

Dua faktor ini, sebagaimana yang dijangka, memang memberi sumbangan besar terhadap kemenangan BN.

Namun, perkara yang lebih menarik, yang turut menyumbang kepada kekalahan PAS ialah kemerosoton undi orang bukan Melayu yang sebelum ini memberikan sokongan mereka kepada PAS.

Berbanding dengan pilihan raya umum 2008, ketika undi orang bukan Melayu berpihak kepada PAS, dalam pilihan raya kecil kali ini kebanyakan undi orang bukan Melayu sudah meninggalkan PAS dan lari kepada BN.

Mungkin BN menggunakan ugutan, secara langsung atau tidak, dan mungkin juga BN berjaya "memancing" mereka dengan rasuah dan pelbagai taktik yang lain. Itulah yang mendorong orang bukan Melayu menyokong BN.

Akan tetapi, saya rasa mesti ada faktor lain yang merupakan kelemahan dan kekurangan PAS, yang menyebabkan PAS gagal mengekalkan sokongan yang mereka perolehi dalam pilihan raya umum 2008 dahulu.

Apakah faktor kelemahan dan kekurangan PAS itu?

Saya rasa PAS mesti berani bersikap jujur mengkaji dan mengakuinya.

Faktor kelemahan dan kekurangan PAS ini, antara lain , sudah disebut oleh Dr.Ab.Aziz Bari baru-baru ini, dan tidak perlu saya sebut semula di sini.

Terpulanglah kepada PAS sama ada mahu mengakui kelemahan dan kekurangan itu atau tidak.

No comments:

Post a Comment