Thursday, February 16, 2012

Pendirian Anwar lebih realistik

Walaupun didesak oleh Nik Aziz dan Majlis Syura PAS supaya menarik balik kenyataannya yang tersiar dalam Wall Street Journal (WSJ) Anwar nampaknya tidak berbuat demikian.

Sebaliknya, dalam kenyataannya yang terbaru, Anwar tidak berganjak, malah menegaskan lagi pendiriannya bahawa dia mengiktiraf kewujudan Israel, dengan syarat tentera Israel perlu berundur dari tanah Arab, menghentikan keganasan dan menghormati aspirasi dan kewujudan rakyat Palestin.

Dengan perkataan lain, Anwar menyetujui penyelesaian kewujudan dua negara -- Israel dan Palestin -- sebagaimana pendirian negara Arab, seperti Arab Saudi dan Jordan, Bangsa-Bangsa Bersatu dan juga Malaysia.

Pendirian Anwar ini memang berbeza daripada pendirian PAS yang tidak mahu mengiktiraf, malah mengharamkan kewujudan negara Israel.

Akan tetapi, dalam konteks semasa, pendirian Anwar sebenarnya lebih realistik, lebih sesuai dengan keadaan yang wujud pada masa ini.

Sama ada kita mahu mengiktiraf atau tidak, kerajaan Israel sebenarnya sudah wujud, dan tidak dapat dinafikan lagi.

Kita boleh mengambil pendirian bahawa Israel negara haram dan tidak mahu mengiktiraf kewujudannya. Tapi apakah maknanya jika Israel terus wujud sebagai kerajaan yang kuat dan berkuasa, dan diiktiraf pula oleh banyak negara, termasuk oleh Perubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu?

Yang terana aneh ialah, walaupun Malaysia tidak mengiktiraf (?) kewujudan negara Israel, tetapi mengadakan hubungan perdagangan pula dengannya, mungkin kerana mahu mengejar keuntungan. Tidakkah ini hanya menggambarkan sikap orang munafik?

No comments:

Post a Comment