Sunday, November 1, 2009

Pemikiran Dr.Asri sudah tersebar luas

Berbanding dengan Indonesia, Malaysia barangkali adalah negara yang paling sedikit, kalaupun ada, mempunyai apa yang dianggap sebagai intelektual Islam.

Di Malaysia ulama memang ramai, termasuk ulama rasmi seperti mufti, walaupun agaknya bukanlah "ulama besar". Malah persatuan ulama pun ada. Jika ditambah pula dengan ilmuan Islam seperti pensyarah universiti, Malaysia memang tidak kekurangan ulama.

Namun, intelektual Islam, iaitu orang yang mampu berfikir secara kritis tentang pelbagai masalah masyarakat Islam mengikut perspektif Islam, dan berani pula melahirkan pendapat baru dan seterusnya melahirkan pemikiran baru yang canggih dan bermutu, agaknya tidaklah ramai.


Yang ramai barangkali ialah ulama dan ustaz yang hanya mampu mengajar dan berdakwah dengan berpandukan kitab lama, walaupun kitab lama itu dikatakan kitab besar dan muktabar.

Kewujudan dan peranan ulama dan ustaz ini bukan tidak penting. Tapi tanpa berani melahirkan pembaharuan dan pemikiran baru, peranan mereka hanyalah mengekalkan keadaan yang sedia ada, keadaan yang jumud dan beku, dan tidak ada kemajuan dari segi pemikiran.

Antara faktor yang mewujudkan keadaan ini ialah kuatnya cengkaman ulama fikah di negara kita sebagai ulama yang dominan, sama ada ulama rasmi atau apa yang dikatakan ulama bebas.

Dalam keadaan demikian, Malaysia memang merupakan tanah gersang bagi kelahiran pemikiran baru. Pemikiran baru sukar diterima ataupun ditekan dan dicantas sejak awal kelahirannya.

Kemunculan Dr.Asri sebagai pemikir dan intelektual Islam yang berani berfikir di luar kotak saya lihat mempunyai potensi untuk mengisi kegersangan intelektual Islam di negara kita.

Beliau berani mencetuskan pemikiran yang boleh dianggap baru, dan mengkritik pihak establishment politik agama dengan hujah-hujahnya yang kuat dan rasional dan sukar dipatahkan.

Tentu sahaja pendapat beliau tidak disetujui oleh semua pihak, walaupun saya kira ramai juga yang menyokong dan menyetujui pendapat beliau.

Mufti Perak, kalau tidak salah, pernah memperli beliau sebagai seorang yang "terlebih cerdik"!

Yang tidak menyokong pendapat beliau tidak lain daripada orang-orang yang sudah selesa dengan keadaan yang sedia ada, keadaan yang jumud dan beku dan tidak ada kemajuan dari segi pembaharuan pemikiran Islam.

Orang-orang yang berkenaan barangkali mahu kita terus bersatu padu dan tidak berpecah belah, walaupun sebenarnya pemikiran Islam kita terus beku dan tidak berkembang. Mungkin itulah agaknya keadaan yang terbaik bagi mereka.

Oleh itu, ucapan atau tulisan Dr.Asri yang sesekali mengkritik pendapat arus perdana bagi mereka agaknya mesti ditolak dan dimatikan.

Saya kira dalam konteks itulah mengapa ketika beliau menjadi Mufti Perlis lagi beliau tidak diberi "tauliah" untuk berceramah di Selangor.

Dan itulah sebabnya secara tiba-tiba Dr.Asri ditangkap ketika dia memberi ceramah di sebuah rumah di Selangor baru-baru ini. Ini barangkali cara yang boleh mereka lakukan untuk "menutup mulut" Dr.Asri.

Akan tetapi, selama ini pendapat dan pemikiran Dr.Asri sudah tersebar luas melalui TV dan surat khabar, di samping blog beliau. Pendapat dan pemikiran beliau sudah diikuti dan mungkin sudah diterima oleh ratus ribuan penonton TV dan pembaca akhbar.

Jadi apakah gunanya menghalang beliau menyampaikan ceramah kepada 100 orang atau 300 orang? Adakah beliau sebagai bekas Mufti masih perlu mendapatkan tauliah sebelum memberi ceramah dalam sebuah rumah?

Adakah Pengarah JAIS dan orang-orang yang berkuasa di pejabat JAIS lebih bijak dan lebih berilmu daripada Dr.Asri? Sekiranya Pengarah JAIS dan kakitangannya lebih bijak dan lebih berilmu , saya harap mereka akan membuat kerja yang lebih berfaedah daripada menangkap Dr.Asri!

1 comment:

  1. Banyak pihak yang boleh dikaitkan dengan kes dr Asri. Sebenarnya di Malaysia tak terkecuali adanya ulama yang bersikap konservetif. Tak tidak menerima pembaharuan yang cuba dibawa oleh Dr Asri.

    Contoh yang paling senang, kita boleh lihat adanya pihak yang tidak suka apabila beliau ditawarkan jawatan Pengerusi Yadim.

    Dari situ kita boleh lihat sikap mereka yang nampak baik dari luaran tetapi gelap hatinya.

    ReplyDelete